کاشت سبزیجات در خانه
430 بازدیدچهار شنبه 20 فوریه 2019aziziمقالات آموزشی

همیشه داشتن درختی پر از میوه در حیاط خانه و چیدن میوه ها از درختی که حاصل دسترنج خودتان بوده بسیار لذت بخش می باشد؛ حال تصور کنید بسیاری از سبزیجات مورد نیاز خود را نیز در باغچه حیاط خود داشته باشید، سبزیجاتی که همیشه در دسترس شما هستند و با عطر خوش و زیبایی وصف ناپذیرشان زینت بخش حیاط خانه شما و سفره رنگینتان هستند.

در مطلب امروز قصد به معرفی چندین راه برای کاشت سبزیجاتی را داریم که عموما می توان آنها را در باغچه خانه پرورش داد. با فلوریست همراه باشید.

سبزیجاتی که مصرف بالایی دارند در اولویت هستند

سبزیجاتی را بکارید که مصرف بیشتری دارید و همیشه از آنها استفاده می کنید، و یا سبزیجاتی که تازه مصرف کردنشان بسیار لذت بخش است، و یا حتی سبزیجاتی با عطر و طعم زیاد مثلا نعناع، سبزی خوردن و یا گوجه فرنگی.

قسمت آفتابگیر باغچه را انتخاب کنید

تکه ای از زمین باغچه را انتخاب کنید که صاف یکدست باشد و آفتابگیر مناسبی داشته باشد، به اینصورت در فصول سرد سال سبزیجات شما از نور آفتاب بی بهره نمی مانند. زمین را شخم بزنید و کود پاشی کنید تا زمین برای کاشت آماده شود.

اندازه زمین را در نظر بگیرید

قبل از هر چیزی اندازه زمین را در نظر بگیرید و سپس به خرید بذر گیاه بپردازید؛ این کار به این دلیل قابل اهمیت است که عموما سبزیجات مختلف به اندازه های مشخص از کاشت در کنار هم نیاز دارند، به طور مثال کاهو را می توان کنار هم کاشت اما گوجه فرنگی ها باید حدود ۶۰ سانتی متر و کدو تنبل ها هم حدود ۱۲۰ سانتی متر از هم فاصله داشته باشند.

اگر زمین کوچکی برای کاشت دارید برخی از سبزیجات را در گلدان بکارید

کاشت سبزیجات در خانه

اگر زمین شما اندازه بزرگی ندارد، سبزیجاتی بکارید که جاگیر نباشند، حتی می توانید برخی از سبزیجاتتان را در گلدان نیز بکارید. برای این منظور می توانید کاهو را در گلدان پرورش دهید و یا گوجه فرنگی ها را در سبد رشد دهید. گیاهانی مانند خیار و لوبیا که پیچک دار هستند می توانند در کنار تخته و یا میله ای عمودی رشد کنند تا کمتر جای بگیرند، در اینصورت فضای باغچه را می توان به سبزیجاتی همچون جعفری و یا سبزی خوردن اختصاص داد.

فصل رشد سبزیجات را از قبل بشناسید

برخی از سبزیجات برای رشد متعلق به فصول سرد هستند و برخی متعلق به فصول گرم به طور مثال در فصول خنک سال چغندر، کلم بروکلی، کلم، هویج، گل کلم، کاهو، نخود فرنگی، سیب زمینی، تربچه، اسفناج و شلغم دارای رشد مناسبی هستند، و سبزیجات مخصوص فصل گرما لوبیا، ذرت، خیار، بادمجان، هندوانه، فلفل، کدو تنبل، کدو و گوجه فرنگی هستند.

با توجه به نوع گیاه نشاء و یا بذر را برای رشد انتخاب کنید

از نشاء و یا بذر سبزیجات می توانید استفاده کنید، برخی از سبزیجات برای کاشت نیاز دارند که فقط بذرشان روی خاک پاشیده شود، اما برخی نیاز به نشاء دارند که می توانید نشاء آماده آنها را بخرید. برای برخی از سبزیجات و گیاهان دیگر نیز مانند کدو و خیار کاشت نشاء و یا بذر فرقی نمی کند. بذرهای خریداری شده باید تولید همان سال باشند و بهتر است این بذر ها از گلخانه ها خریداری شوند. در مورد نشاء هم توجه کنید آن دسته از نشا هایی را بخرید  که ضخیم بوده و دارای قامتی راست هستند و هیچ برگ زرد و یا سوراخی بر روی آنها نیست.

دیدگاه کاربران ارسال نظر