نحوه نگهداری از گیاه برگ بو
465 بازدیدشنبه 16 فوریه 2019aziziمقالات آموزشی

از آنجایی که برگ بو در بسیاری از غذاها نقش اساسی را ایفا می کند، امروز تصمیم بر آن گرفتیم که در مورد این گیاه خوش عطر و کاربردی صحبت کنیم. برگ بو به خانواده Lauraceae تعلق دارد و یک گیاه بومی در نواحی مدیترانه ای می باشد، که در ایران به خوبی رشد می کند و با هرس های به موقع می توان آن را در گلدان نیز پرورش داد. چه چیز بهتر از آنکه یک گلدان زیبا و همیشه سبز در آشپزخانه داشته باشید، که علاوه بر زیبایی بتوانید در پخت و پز هم از آن استفاده کنید!

آبیاری گیاه برگ بو

اگر تمایل به داشتن گیاه برگ بو در گلدان دارید، بهتر است فواصل آبیاری را به گونه ای تنظیم کنید که سطح رویی خاک تقریبا خشک شود، اما یادتان باشد آبیاری خیلی کم نیز باعث زرد شدن برگها و ریزش آنها می شود.

دمای مورد نیاز گیاه برگ بو

نحوه نگهداری از گیاه برگ بو

گیاه برگ بو به راحتی در دمای -۵ درجه نیز دوام خواهد آورد، اما آن دسته گیاهانی که در گلدان رشد می کنند، دارای ریشه های حساس به دما هستند، بنابراین برای جلوگیری از یخ زدگی ریشه ها حتما به دور گلدان لایه های محافظتی بپیچید. این گیاه برای رشد به آفتاب کامل و یا نیمه آفتاب نیاز دارد و مکان های دارای سایه برای رشد آن مناسب نمی باشند. به همین دلیل گلدان برگ بوی خود را در قسمتی قرار دهید که در روز آفتاب مستقیم و در بعدازظهر سایه بگیرد.

خاک مناسب برگ بو

خاک مناسب این گیاه همان خاک معمولی بوده که می توانید خاک برگ و یا کود پوسیده دامی به نسبت ۵۰ درصد کمتر از حجم کل خاک با آن همراه کنید. برای آن دسته برگ بوهایی که در گلدان رشد می کنند نیز بهتر است گلدانی با حداقل ۳۰ سانتی متر عمق و قطری برابر با ۲۰ تا ۹۰ سانتی متر بسته به اندازه گیاه انتخاب کنید. برای خاک گلدانی نیز از مخلوط یک قسمت خاک معمولی+یک قسمت خاک برگ+یک قسمت شن بهره گرفته، و برای زهکشی مناسب حتما وسیله ای بلند همچون آجر زیر گلدان قرار دهید تا آب اضافه باعث پوسیدگی ریشه نشود. یادتان باشد تعویض گلدان باید اوایل بهار انجام شده و بهتر است این کار هر دو سال یکبار صورت بگیرد. این گیاه مخصوصا اگر از نوع گلدانی باشد نیاز به کودهای کامل همچون  فرمول های -۱۰-۱۰ هر ۵-۴ هفته یک مرتبه دارد.

آفات و مشکلات گیاه برگ بو

اگر به تغذیه مناسب گیاه برگ بود رسیدگی شود این گیاه در مقابل آفات مقاوم خواهد بود، اما در غیر اینصورت شاهد آفاتی همچون شته ها، کنه های تار عنکبوتی و شپشکهای گیاهی خواهید بود. زرد شدن برگ های گیاه به دلایل پیری برگ و یا کمبود عناصر غذایی و یا آسیب های ناشی از دمای هوا و سرد شدن بیش از اندازه و یا کمبود بیش از اندازه آب باشد. ممکن است شاهد پوسته شدن و ریختن پوست تنه گیاه پس از زمستان های سرد باشید، در این حالت می توان گفت مشکل حاد نبوده و باید ساقه های خشکیده را از زیر ناحیه ای که پوسته شده ببرید.

 

دیدگاه کاربران ارسال نظر